Angst­klachten

Angstklachten zijn goed te behandelen. Dit doen we met cognitieve gedragstherapie. Om erachter te komen welke gedachten veel beter passen, ga je zelf op onderzoek.

Behandeling van je angstklachten

door Mathilda van Maaren

Angst in soorten en maten

Handige angst

Bang zijn is goed. Het zorgt ervoor dat je weg rent als je in een gevaarlijke situatie bent. Het ‘zet je op scherp’ als je iets moet doen waarvoor je focus en concentratie nodig hebt. Dat is handige angst.

Onhandige Angst

Dat is jouw angst. Die is niet nuttig of handig. Die helpt je niet bij iets moeilijks. Sterker nog, jouw angst zit je in de weg. Je doet sommige dingen niet. Je hebt er vriendschappen door verloren, misschien ook werk. Je bent niet bang, je bent Bang. Het is wie je bent, onderdeel van jou.

Vele soorten angst

Er zijn heel veel verschillende soorten angsten. Te veel om hier allemaal op te noemen. En dat doe ik liever ook niet. Al die angsten en fobieën hebben namenlijk hetzelfde resultaat: je bent bang. De hele tijd. Dat kan een heel gerichte angst zijn, voor viezigheid bijvoorbeeld, of voor hoogtes. Maar het kan ook een algemeen bang gevoel zijn. Soms gaat angst gepaard met dwanghandelingen of -gedachten, om je angst te bezweren als het ware.
Waarschijnlijk weet je wel dat jouw angst niet ‘reëel’ is. Maar dat helpt je niks. Je bent bang. Punt. En je hebt geen idee hoe je van die angst af kunt komen.

Wat gaan we er aan doen?

Zoals gezegd is een angstklacht eigenlijk een mismatch tussen de werkelijkheid en jouw gedachten en gevoelens. Dit kun je zelf nauwelijks herstellen. Maar gelukkig is er een heel goede behandeling: cognitieve therapie.

Wat is cognitieve therapie?

Cognitief gaat over ‘gedachten’. Angstklachten vinden hun oorsprong in gedachten die je gedrag bepalen. Maar veel van die gedachtenkronkels kloppen eigenlijk helemaal niet. Om erachter te komen welke gedachten veel beter passen bij de werkelijkheid (en die je meteen helpen in jouw situatie) ga je zelf op onderzoek. Je komt er proefondervindelijk achter wat er zou gebeuren als je de dingen eens anders deed. Is het wel zo eng als jij dacht? Voelt het eigenlijk wel zo raar zoals jij verwachtte? En hoe voelt het nu werkelijk voor jou?

Heb je vragen over angstklachten?

Neem dan even een kijkje op het angstforum van www.angstpsychologen.nl.
Je kunt hier anoniem je angst vraag stellen, deze worden gratis beantwoord door ervaren psychologen, waaronder ik zelf.

Heb je een (hulp)vraag?

Neem vrijblijvend contact op!

info@psycholoog-almere.nl
06 2880 1258

Je vindt ons op

Arubapier 27
1339 KA Almere-Buiten